Cari Duit. Henset Gua Mane?


Tgh hari sabtu gua dapat panggilan.
Suruh turun markas.
Ade job.
Ahh, kebetulan pula akaun gua tnggal RM 50.
Sumber rezeki.
Gua datang-datang je ade akak tu datang komplen.
"Dik Air ni panas sgt la. tak boleh minum."
Ahh, gua dah la baru sampai, penat jalan kaki.
Penat tak habis lagi akak tu dah sembur gua pasal air panas hapelah.
Ahh. 
Lepass tu bnyk lagi la kerenah diorang ni.
Sampai tak larat gua nak taip.
Petang tu, stap gua bagi RM 10 utk hari ni.
Alhamdulillah. 
10 pun 10 la.
Daripada takde.
==============
Malam tu.
Setting water point.
Untuk minum malam diorang.
Kitorang pergi ofis.
Tengok bola dengan stap-stap sumer.
Sorak- sorak la tgok bola dengan stap sumer.
Bahan meknor lagi.
Maki-maki team yang tak reti main ni.
Gelak tgok meknor exited bola nak gol.
Padahal tak gol.
=========================
Malam lepastu ada nightwalk.
Gua tunggu kat checkpoint last.
lepastu kitorang pau hamper yang stap dapat tu.
Dalam pukul 2 pagi gua balik bilek.
Gua balik tumpang Waja stap Zulaikha.
Ya Teng pesan suruh grak pkul 7 pagi.
Gua lelap dlm pukul 3 pagi.
===============================
Tau-tau, gua dgr bunyi tepon.
Meknor.
Gua angkat.
"Woi, bgun la. cepat g markas. 5 minit."
Gua letak tepon, gua tengok jam 0810.
Ade 15 miskol.
whoa.
1st time dalam hidup gua ade 15 miskol.
Sumpah gua tak sedar.
dalam 0830H gua gerak pegi markas.
Gua sampai, budak-budak tu belum sarapan lagi. 
Kata semalam nak sarapan jam 0730H.
Chet.
Meehon goreng tu nampak mcm menyelerakan.
Gua bedal meehon goreng
Lapaar.
Lepastu kerja macam biasa la.
Basuh pinggan.
Layan Kerenah.
Hantar minum pagi dekat Pusat Kesihatan
Ambil lauk dekat area Sri Putri sana.
Setting meja makan.
Basuh pinggan lagi. 
Keluar pegi Taman U beli barang.
Penat woo kerja.
Tapi sebab gua takde duit dah.
Takkan nak mintak dekat babah dengan umi lagi?
Tu yang gua pegi kerja cari duit.
Petang tu.
Stap bagi lagi RM 10.
Skrg total 2 hari gua kerja dapat RM 10.
Kitorang igt dah siap keje settlekan water point tu dah boleh balik.
Lepstu Cik dgn Stap suruh kemas life jacket tu.
Diorang nak keluar kejap.
Dorang pesan, jangan balik dulu lepas kerja siap.
Lepas siap kerja, ktorang leapak dekat ofis.
Tengok TV.
Gua baring dekat sofa tu sbb takde orang.
Gua letak henset gua atas meja.
Kacau gua nak landing tgk cter kat HBO ni.
Dlm pkul 6 Cik dgn stap balik.
Cik bawak rambutan dgn mangga.
Ktorg pun buat pesta buah la depan stor peringkat tu.
Lepastu dah nak balik, Cik suruh ktorg buat kawad selaku terima gaji.
Ahh sudah.
Gua menyorok dalam stor peringkat tu.
Cik hulur sorang 10 kat ktorang.
Alhamdulillah.
Rezeki lagi.
So, total gua dapat mase kerja 2 hari ni = RM 30.
Alhamdulillah.
2 hari pun duit tak keluar.
Makan dekat markas.
Jimat duit.
Gua belajar, payahnye nak cari duit.
===============================
Lepas Magrib, gua dah siap mandi, sidai baju sume.
Gua cari henset gua.
aik?
Takde.
Gua pegi bilik Cik Yam.
Pinjam Cik Yam kejap.
Gua kol henset tapi tak dengar pun bunyi dalam bilik ni?
Ahh, sah tunggal kat atas meja depan TV tu.
Kebetulan gua keluar nka pnjam moto gua nampak Sarjan Budu.
Gua mintak dia temankan gua turun markas ambil henset gua.
Sampai je markas gua nampak stap.
Gua tanye stap.
Stap buat muka sirius.
Gua dah cuak.
Dia tnye data teknik henset tu.
Gua pun kasi jawapan yag betul dan tepat.
Lepastu satp panggil Duty Officer,kasi henset gua.
Dia igt henset tu Duty Officer punya.
Sbb Duty Officer punya henset sama dengan gua.
Lepas cakapt tenkiu kat stap & Duty Officer, ktorg blah.
The End.

*Bukan senang nak cari duit ni*

0 Response to "Cari Duit. Henset Gua Mane?"

Post a Comment